Cultura

Cultura

Identiteit | Online | Motion voor NTR

Terralemon ontwerpt de zenderidentiteit en de site voor Cultura, de toenmalige kunst en cultuurportal van de Publieke Omroep.

Televisie is niet alleen distributeur van, en informant over kunst en cultuur, maar evenzeer producent en draagt daarmee bij aan het Nederlandse culturele erfgoed.

De opdracht
Met de opkomst van themakanalen op digitale televisie en internet werden belangrijke stappen genomen in het vergroten van het aanbod van informatie en entertainment aan kleinere doelgroepen. De Publieke Omroep wilde in deze ontwikkeling een leidende en overkoepelende rol vervullen en start vele nieuwe themakanalen op. Onder de noemer Nederland 4 werden een nieuwszender, een geschiedeniszender, een jongerenzender en een kunst- en cultuurzender aangeboden.

Aan Terralemon de vraag destijds het kunst- en cultuurkanaal van een passende naam en zendervormgeving te voorzien. Het kanaal is bedoeld voor de doelgroep van 35 jaar en ouder met een meer dan gemiddelde interesse in kunst en cultuur. Het kanaal zondt 24 uur per dag programma’s uit over film, theater, literatuur, klassieke muziek, pop- en wereldmuziek. Het logo en de zendervormgeving moest toegankelijk en aantrekkelijk zijn, en diende zich grafisch te onderscheiden van de overige themakanalen en omroepen binnen het publieke bestel.

De strategie
Cultura (inmiddels Cultura24) is de belangrijkste kunst- en cultuurzender van de Publieke Omroep. De doelstellingen van Cultura zijn destijds gefaseerd uitgevouwen: eerst aanwezigheid als digitaal themakanaal, internet en aanwezigheid op culturele evenementen waar Cultura thuishoort (de Uitmarkt, North Sea Jazz, Manuscripta) en vervolgens verder profilering van de rubriekavonden, meer ‘exposure’ op evenementen en het uitbouwen van de website tot een culturele community: de plek voor online reviews en ontmoetingsplek voor cultuurliefhebbers.

De naam en het logo
Een eerste stap was de ontwikkeling van een passende naam voor het themakanaal. Terralemon heeft uiteindelijk de naam Cultura aangedragen. De naam spreekt het meest tot de verbeelding, is goed te onthouden, duidelijk van betekenis en onderscheid zich goed binnen het bestaande aanbod van zenders.

Het Cultura beeldmerk is een roodroze vorm met een uitsparing van de hoofdletter C. Dankzij de eenvoudige vormentaal is het beeldmerk ook bij klein gebruik goed leesbaar en herkenbaar. De vorm is eenvoudig en toch geladen met betekenis:

  • de vlam, de inspiratie
  • het zaadje, de bron van creativiteit
  • een oog, de zintuigen
  • een vleugel, de dynamiek het verheffende van de kunsten

Het Cultura woordmerk is prettig, strak en helder en daardoor goed leesbaar zowel van een afstand als op lage beeldschermresoluties.

De stijl
Een herkenbare eigen visuele taal vertaald zich makkelijk naar de verschillende media en is overal in een oogopslag herkenbaar. De frisse en rauwe visuele stijl van Cultura toont een wereld van abstracte transformerende groene en witte vlammen die door hun onderlinge spel zorgen voor gelaagdheid, diepte en perspectief. In combinatie met de muziek worden tal van associaties opgeroepen en blijf je als kijker nieuwsgierig.

Literatuur, film, drama, kunst, muziek en theater op het web

Literatuur, film, drama, kunst, muziek en theater op het web

Leaders programma's Cultura

Shortcuts
De hoogtepunten uit de kunst- en cultuur televisieprogramma’s.

VRW ZKT KNST
Een wekelijks kunst- en cultuurmagazine.

Margreet Dolman zoekt schoonheid
Kunstprogramma waarin Paul Haenen als Margreet Dolman op zoek gaat naar de pareltjes in kunst- en cultuurland.