AEGON Group

AEGON Group

Identiteit | Online | Print voor AEGON

Terralemon verzorgt de huisstijl van de internationaal opererende AEGON Group.

Terralemon heeft verschillende websites waaronder het intranet en de corporate website, de wereldwijde logo architectuur, persberichten, evenementen, videoberichten maar ook de interne communicatie (nieuwsbrieven, posters, aparte logos en diverse submerken) voor AEGON ontworpen.

AEGON, een van oorsprong Nederlandse verzekeraar, is uitgegroeid tot een van de grotere spelers op de internationale financieringen- en verzekeringenmarkt. Wereldwijd werken er 30.000 mensen bij AEGON. AEGON is actief in onder meer de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en groeimarkten als Oost-Europa en China. AEGON put kracht uit het samenspel tussen lokaal aanwezige kennis van de landendivisies en het internationale karakter van AEGON als groep.

De opdracht
In 2005 kon geconstateerd worden dat de huisstijl uit 1983 haar scherpte had verloren. Onder meer briefpapier, advertenties, internet en de communicatie rondom evenementen waren grondig aan vernieuwing toe. In nauwe samenwerking met de afdeling Group Corporate Affairs geeft Terralemon vorm aan een consistente, krachtige huisstijl met als doel het versterken van het merk AEGON en het verhelderen van de onderlinge samenhang tussen alle AEGON bedrijven middels een nieuwe logostrategie. De nieuwe corporate narrative “Local knowledge. Global power.” is een belangrijke leidraad in de communicatie.

Een nieuwe logo hiërarchie
AEGON heeft een complexe bedrijfsstructuur met een uitgebreid logo portfolio. Zo zijn er logo’s voor landendivisies, business units, eigen merken en diverse soorten coöperaties. Een heldere strategie is essentieel om slagvaardig en consequent naar buiten te kunnen treden. Het uitgangspunt in de vernieuwde logo hiërarchie is dat AEGON als hoofdmerk is gaan fungeren met de onderliggende merken in een ondersteunende rol. De uitdaging ligt in het creëren van een goede goede balans tussen een sterk hoofdmerk AEGON enerzijds en genoeg bewegingsvrijheid voor de afzonderlijke submerken anderzijds, eerst strategisch, en vervolgens grafisch. De nieuwe logo architectuur toont een consistente en logische visuele verbondenheid. De typografie biedt voldoende uitbreidingsmogelijkheden en respecteert zowel het AEGON logo als de logo’s van de submerken.

De strategie
Het versterken van de interne merkbeleving is een eerste stap in de versterking van het merk AEGON en haar kernwaarden. Het intranet en de grote interne evenementen van AEGON (OPTIEK en AEGON University) spelen hier een cruciale rol. Het uitwisselen van informatie op deze wijze levert een helder beeld op van waar AEGON voor staat.

Een volgende stap is de versterking van de visuele verbondenheid en consistentie door de ontwikkeling van grids voor het briefpapier, nieuwsbrieven, advertenties, posters en internet. Deze grids zijn grafische handvaten voor alle betrokken partijen in het ontwerpproces en geven aan waar de speelruimte ligt van het eigen communicatie- en advertentiemateriaal.