Identiteit IKON

Identiteit IKON

Identiteit | Motion voor IKON

Terralemon heeft de site, het logo en de zendervormgeving van de IKON aanpakt.

Terralemon heeft het redesign van de IKON gedaan waarbij we aanvankelijk gestart zijn met het ontwerp van de site. Dat ontwerp leverde zo veel materiaal en inspiratie op, dat ook het logo in de hele redesign is mee genomen. Vervolgens hebben we ook de zendervormgeving aangepakt zodat de nieuwe online stijl ook op televisie te zien is.

IKON
De gevolgen van de veranderingen binnen de publieke omroep betekent dat de IKON als 2.42 omroep verandert. De IKON maakte veel internationaal gewaardeerde documentaires en levensbeschouwelijke programma's en gaat zich richten op nieuwe kernactiviteiten. Het IKON Huis biedt creativiteit en maatschappelijke betrokkenheid in duidelijke relatie met zingeving.

Logo
Het logo is een visualisatie van het huis met een atrium, een kloppend hart dat een thuis biedt aan de mensen bij de IKON werken en aan hen die van de IKON genieten. Het nieuwe logo doet denken aan het suprematisme van Malevich. Abstract en minimaal, trots en standvastig, met een verwijzing naar het concept zingeving. Kortom, de IKON biedt ruimte en verdieping.

Zendervormgeving
Het nieuwe logo en de website hebben uiteindelijk geresulteerd in de nieuwe zendervormgeving van de IKON. Naast een algemene IKON zenderident zijn er bumpers en een leader voor het wekelijks discussieprogramma IKON Huis ontwikkeld.

EO
Inmiddels is de IKON per 1 januari 2016 onderdeel geworden van de EO. Lees meer daar over op de site van de EO.

"Terralemon heeft een compleet nieuwe webomgeving ontworpen. Ook is het logo vernieuwd en krachtiger geworden. De nieuwe site van de IKON is innovatief en eigenzinnig. Dankzij de inbreng van Terralemon is er een onderscheidend resultaat ontstaan, dat vervolgens ook vertaald is in de televisievormgeving. Blikverruimend en grensverleggend moest het worden, vroegen we tijdens de briefing en dat is goed gelukt.”

Peter Dekker - Coördinator RTV Productie

IKON website

Het redesign van de site en de nieuwe huisstijl is uniek!  Een diagonaal opgebouwde lay-out, veel functionele animaties, prachtig beeldende opzet per documentaire/programma maar ook ruimte in het ontwerp voor de vele nieuwsberichten.

Het ontwerp is vooraf vastgelegd in afbeeldingen maar ook in filmpjes om de site in design zo puur mogelijk te benaderen. Human Content heeft het aangedurfd om de site te realiseren en is daar wonderwel zeer goed in geslaagd. Animatie, AJAX-loading, navigatie, alles grijpt prachtig in elkaar zonder ten koste te gaan van performance of interactie.

IKON website