NPO Zapp 2018

NPO Zapp 2018

Identiteit | Online | Motion | Print voor NPO, 2018

NPO Zapp zit barstensvol energie en is volledig vernieuwd! Samen met de NPO hebben we hard gewerkt aan de nieuwe stijl voor de zender.

De nieuwe NPO Zapp vormgeving zit vol vrolijke kleurexplosies, is stoer en energiek, bruisend en jong. Een nieuw logo, een nieuw geluid en een nieuw gevoel, én de vertrouwde opspringende presentatoren.

NPO Zapp is de grootste kinderzender van Nederland. In een wereld die steeds meer connected is wil Zapp een sterke band met haar kijkers onderhouden en hen onderling verbinden in een veilige, allround mediaomgeving: lineair, non lineair en online.

Opdracht was om de zender op te frissen met behoud van de presentatoren en een vloeiender overgangen tussen programma’s, promo’s en Ster-blokken te realiseren.

De marktleider onder 6-12 jarigen zoekt grenzen op, heeft humor en lef. Opvallend groen is dan ook de knallende basis voor de Zapp omgeving, zowel een visueel knipoog naar de vorige styling en als naar die van NPO 3. Door het contrast zorgt het paarsroze voor extra dynamiek en energie. De typografie scherpt dit contrast ook aan. Geen franje, geen frutsels maar helder en stoer.

Promo’s en teasers maken gebruik van een vast stramien en zoeken in layout ook meer aansluiting bij de overige NPO zenders.

Vanaf 26 juni 2018 is de restyling van de publieke jeugd-tv volledig doorgevoerd op televisie en online zoals op de site/app en social media.

NPO Zapp kernwaarden

NPO Zapp neemt kinderen serieus met aanbod dat hen raakt, dat ertoe doet en waar je iets van kan leren. De programmering verbindt en nodigt uit tot interactie en participatie.

Logo en kleuren

Het logo wordt gevormd door een strakker woordbeeld waarbij de energie van de zender extra goed contrasteert en tot leven komt. Het bevat geen zwart maar zeer donkergroen waardoor het natuurlijker aanvoelt. De kleuren oranje en cyaan worden alleen in de label-tags gebruikt en dienen als extra attentiewaarde. Hiermee komt er ook een einde aan een wir war van sublogo’s voor de programmering van documentaires, films etc. 

Muziek en foley

De audio versterkt het stoere karakter en de sprongen van de presentatoren.

Deze is tot stand gekomen in een superleuke samenwerking met een tiental MediaMusic studenten van ArtEZ Conservatorium Enschede. Terralemon en muziek- en sounddesign docent Danny Weijermans hebben een talentvolle selectie derdejaarsstudenten intensief begeleid. Samen met Jarin Lourens en Joshua van der Spreng, twee jonge producers met veel ervaring, hebben we de ideeën verder uitgewerkt, aangepast en fijngeslepen. Uiteindelijk is het geheel uitgebouwd naar meerdere versies, het juiste audiologo en diverse underscores. We zijn ontzettend trots op het resultaat. We willen Danny Weijermans enorm bedanken voor zijn inspirerende begeleiding en ijzersterke commentaar tijdens het beginproces. Jarin en Joshua voor hun audiovondsten, doorzettingsvermogen en soepele werkwijze. En natuurlijk ArtEZ en de studenten en dan met name de winnaars Tip van den Bos en Roelof van Krimpen!

Muziek en foley