NPO Zappelin 2018

NPO Zappelin 2018

Identiteit | Online | Motion | Print voor NPO, 2018

NPO Zappelin heeft een volledige restyling ondergaan: lineair, non lineair en online.

De gerestylde Zappelin wereld is nog meer die vrolijke herkenbare speelwereld voor de doelgroep geworden. Allerlei vrolijke gekke - maar voor kleuters heel herkenbare - diertjes schommelen, draaien, glijden, wippen, hinkelen en springen in de speeltuinwereld.

NPO Zappelin is een vertrouwde omgeving waar de jonge kijkers de wereld via televisie en internet op een veilige manier kunnen ontdekken. De opdracht vanuit de NPO was om de zender op te frissen maar ook om voort te borduren op het succes van de oude netstyling. Vooral de knutselwereld kreeg een hoge waardering en mocht terugkomen. Daarnaast de vraag om meer humor, meer kwinkslag in de animaties. Elke animatie bevat een kleine twist, een knipoog, zoals een dier dat ineens een speelobject blijkt of een onverwachte gebeurtenis bij het spelen. De dieren hebben ronde vormen, de wereld bestaat uit DIY knutsels en herkenbare tijdloze speelobjecten waarbij alles een zo hoog mogelijk aaibaarheidsgehalte heeft gekregen.

Vanaf 26 juni 2018 is de restyling van de publieke jeugd-tv volledig doorgevoerd op televisie en online zoals op de site/app en social media. Ook ga je de vormgeving meer tegenkomen op straat op billboards en tijdens events waar ook de dieren guest appearances doen.

NPO Zappelin kernwaarden

NPO Zappelin is een breed, vrolijk platform waar voor jonge kinderen de wereld via televisie en internet op een veilige manier leren, kunnen ontdekken en ontspannen.

Inspiratie en ontwerp

Knutselwerkjes waren een sterke inspiratie bij het creëren van de nieuwe Zappelin wereld. Bomen en planten geknutseld van papier, een hekje en vliegtuig gemaakt van ijsstokjes. De nieuwe Zappelin wereld is rustig en natuurlijk, maar wel met felle kleuraccenten. En een wereld moet natuurlijk bewoond worden! Daarom hebben we een groep vrolijke diertjes ontworpen die allerlei dingen meemaken in de Zappelin wereld. Voor het ontwerp van de diertjes zijn we uitgegaan van vriendelijke basisvormen zoals een cirkel of een pil-achtige vorm.

Logo en kleuren

Het logo wordt gevormd door een vrolijk gezichtje wat kleuters eenvoudig herkennen en de vrolijkheid straalt direct af op de programma’s van Zappelin. Het logo heeft fris-activerende groene kleuren met geel als basis. Naast deze kleuren hebben we een zonnig warm, vrolijk en natuurlijk palet gekozen voor de wereld van Zappelin.

Fenna

Nienke, sinds 2009 het vaste gezicht van de zender, neemt dit jaar afscheid van de jonge kijkers. Fenna neemt vanaf de zomer het stokje over.

Fenna

Muziek en foley

De audio versterkt de vrolijke, blije Zappelin wereld waarin toch vreemde en onverwachte dingen kunnen gebeuren.

Deze is tot stand gekomen in een superleuke samenwerking met een tiental MediaMusic studenten van ArtEZ Conservatorium Enschede. Terralemon en muziek- en sounddesign docent Danny Weijermans hebben een talentvolle selectie derdejaarsstudenten intensief begeleid. Samen met Jarin Lourens en Joshua van der Spreng, twee jonge producers met veel ervaring, hebben we de ideeën verder uitgewerkt, aangepast en fijngeslepen. Uiteindelijk is het geheel uitgebouwd naar meerdere versies, het juiste audiologo en diverse underscores. We zijn ontzettend trots op het resultaat. We willen Danny Weijermans enorm bedanken voor zijn inspirerende begeleiding en ijzersterke commentaar tijdens het beginproces. Jarin en Joshua voor hun audiovondsten, doorzettingsvermogen en soepele werkwijze. En natuurlijk ArtEZ en de studenten en dan met name de winnaar Bart van der Weert!