Identiteit NPO Zapp

Identiteit NPO Zapp

Identiteit | Online | Motion voor NPO

Terralemon ontwerpt de identiteit van Zapp, de kinderzender van de Publieke Omroep. Terralemon kreeg de opdracht om Zapp en Zappelin als één familie neer te zetten. Dit resulteerde in twee krachtige merken die duidelijk familie zijn.

De overeenkomsten in de vormgeving van beide zenders zit in het kleurgebruik, lettertype en muziek. Het verschil zit in de tone of voice en de eigen programma's. Nog meer dan anders vormen de programma's en de presentatoren de kern van beide merken.

Na vier jaar trouwe dienst hebben op Zapp de Z@PPers plaatsgemaakt voor de presentatoren van onder meer Het Klokhuis en de acteurs van de serie SpangaS als vaste gezichten van de zender. Het logo is een levend schild, het schudt en shaket waarna een groene ijsdiamantenstroom los breekt. Daar waar deze energieke stroom de grond raakt komen de presentatoren en acteurs tevoorschijn. Met de restyling wordt ook afscheid genomen van de @ en is de nieuwe schrijfwijze Zapp en Zappelin.

Zapp is authentiek, grensverleggend, humor, als kind erbij willen horen en actueel. Doelgroep is 6 tot 12 jarigen en de meekijkende ouders.

De zender is in deze vormgeving vanaf 3 september 2012 dagelijks te bewonderen.

Bezoek de site

"Ik ben trots op onze programma's en presentatoren. Zij bepalen het gezicht van de publieke kinderzenders. Met deze nieuwe vormgeving stellen we de presentatoren en programma's centraal en benadrukken we nog meer dat het draait om het authentieke, Nederlandse product. Daarnaast zochten we meer aansluiting in look & feel, zodat de zenders voor de kijkers voelen als één familie."

Suzanne Kunzeler, Netmanager NPO 3

Zenderidentiteit Z@PP 3.0 (2010)

Met een upgrade in 2010 van de zendervormgeving van 2008 van getekende karakters naar 3D komen de 5 bekende karakters van Z@PP nog meer tot leven. Z@PP gaat zich meer op oudere kinderen richten. Z@PP ziet er daardoor stoerder uit en wat de Z@PPers beleven sluit nog meer aan bij de belevingswereld van de kijkers. Ze rommelen met smartphones, zijn verliefd en vinden het belangrijk hoe ze er uit zien.

De Z@PPers

In 2008 ontwerpt Terralemon opnieuw Z@PP. Z@PP zoekt aansluiting bij de veelkeurigheid van onze samenleving met een rijke verscheidenheid aan levensbeschouwingen en leefstijlen. Z@PP wordt streetwise. Kernwoorden zijn: eigenwijs, absurd en grappig. De Z@PPers worden in het leven geroepen, 5 leuke karakters die de zender kleuren.

  • BB: een kruising tussen een bij en een varkentje. Behulpzaam maar onhandig door z’n flatulentie.
  • SPARK: een wildebras, stoer en sterk. Maar vaak te druk en daardoor niet altijd populair.
  • LIZZ: een kameleon met een lange tong. Nieuwsgierig maar ook egoïstisch. Hij eet per ongeluk van alles op.
  • CHICA: een uitdagende, maar o zo gevoelige diva. Ze weet wat ze wil maar als ze d’r zin niet krijgt wordt ze hysterisch.
  • OLEC: is sterk, maar niet de slimste. Soms schrikt OLEC zelfs van zijn eigen hand. Maar hij is zo lief!

De zendervormgeving
Hier starten we ook met de groene balken, de Z@PP wereld. Ze zijn scherp en dynamisch. De kleuren van de balken zijn gebaseerd op het groen uit het logo met daarin grote camouflagevlekken.

Z@PP 'zero gravity'

In 2005 winnen we een grote pitch en starten we met een nieuwe identiteit voor Z@PP. Z@PP mag stoerder! Het concept 'zero gravity' visualiseert een wereld met kids die loskomen van de grond: vliegen, stuiteren, hangen, springen, vallen... Vrolijk, positief, eigen, verrassend, stoer!

Kids die ongelofelijke jumps en omhalen maken, verstild zweven of juist tollend door het beeld stuiteren. Los van de zwaartekracht. Vrij van ouders of school. ZERO GRAVITY. De zendervormgeving bestaat uit een combinatie van live-action van echte kids in een computerachtergrond. Daardoor konden we de kinderen rond laten vliegen en waanzinnige sprongen laten maken. De opnames zijn uitgevoerd voor een groene wand waardoor de kleurwereld er later in geplaatst kon worden.